OPPILASHUOLTO JA TURVALLISUUDEN EDISTÄMINEN
OPPILASHUOLTO JA TURVALLISUUDEN EDISTÄMINEN
Lukuvuoden alusta 1.8.2014 voimaan astunut uusi Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki muuttaa joitakin oppilashuollon toimintatapoja. Ohessa tiivistetysti perusopetuksessa käytössä oleva opetussuunnitelman mukainen oppilashuollon toimintamalli.
Oppilashuollolla tarkoitetaan kaikkia oppilaan hyvään oppimiseen sekä psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin liittyviä asioita koulussa. Oppilashuoltotyötä toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko koulua tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Lisäksi oppilailla on oikeus yksilökohtaiseen oppilashuoltoon.
Koulujen oppilashuolto järjestetään yhteistyössä opetus- ja sosiaali- ja terveystoimen kanssa. Oppilashuoltotyö on luottamuksellista toimintaa, joka suhtautuu kunnioittaen oppilaaseen ja huoltajaan, sekä tukee heidän osallisuuttaan.
Oppilashuollon kokonaisuus kouluilla jakaantuu seuraavasti:
Koulukohtainen yhteisöllinen oppilashuolto
Yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä seurataan, arvioidaan ja kehitetään kouluyhteisön ja oppilasryhmien hyvinvointia. Lisäksi huolehditaan kouluympäristön terveellisyydestä, turvallisuudesta ja esteettömyydestä.
Koulukohtainen yhteisöllinen oppilashuolto kokoontuu rehtorin johdolla vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa, kuitenkin aina tarpeen mukaan. Ryhmä voi tarvittaessa kuulla eri alojen asiantuntijoita. Koulukohtaisen oppilashuollon suunnittelu ja toteutus perustuu Kangasalan kunnan opetussuunnitelmaan koulun omien erityispiirteiden ja tarpeiden pohjalta.
Monialainen yksilökohtainen oppilashuolto
Monialainen yksilökohtainen asiantuntijaryhmä kootaan yksittäisen oppilaan tai oppilasryhmän tuen tarpeen selvittämiseksi ja oppilashuollon palvelujen järjestämiseksi. Ryhmän kokoaa se opetushenkilöstön tai oppilashuollon palveluiden edustaja, joille asia työtehtävien perusteella kuuluu. Ryhmä nimeää keskuudestaan vastuuhenkilön ja yksilökohtaisen oppilashuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi tarpeelliset tiedot kirjataan oppilashuollon kertomukseen.
Yksilökohtaisen oppilashuollon tavoitteena on seurata ja edistää oppilaan kokonaisvaltaista kehitystä, terveyttä, hyvinvointia ja oppimista. Tärkeätä on myös varhaisen tuen turvaaminen ja ongelmien ehkäisy. Yksilökohtaisella oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja, oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista oppilashuoltoa.
Yksilökohtainen oppilashuolto perustuu oppilaan ja tarpeen niin vaatiessa huoltajan suostumukseen.
Kolmiportaiseen tukeen liittyvä pedagoginen oppilashuolto (Tuki-ohr)
Kolmiportaiseen tukeen (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) liittyvä pedagoginen oppilashuolto pohjautuu perusopetuslakiin.
Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti oppilashuoltotyössä. Oppilaalle järjestettävä tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän on hankittava moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä tehty selvitys oppilaan saamasta tehostetusta tuesta ja oppilaan kokonaistilanteesta sekä tehtävä näiden perusteella arvio erityisen tuen tarpeesta. Ennen päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän on kuultava oppilasta ja tämän huoltajaa tai laillista edustajaa. Oppilaalle järjestettävä erityinen tuki kirjataan henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS).
Koulujen monialainen yksilökohtainen oppilashuolto tekee tarvittaessa yhteistyötä myös perusopetuslain mukaisen kolmiportaiseen tukeen liittyvän pedagogisen oppilashuollon (tuki-ohr) kanssa.
Julkisesti, opettajille, opiskelijoille, henkilökunnalle, huoltajille ja johtokunnalle
TAES (Tarja Eskelinen)
Julkaistu 25.8.2014